|
Friss hírek
Aktuális információk, iskolai programok, események, rendezvények, fontos tudnivalók szülőknek, diákoknak...
|
|
|
|
Bemutatkozás
Iskolánk bemutatása, névadónk, ÖKOISKOLA,
tantestület, vezetők,
gyermekvédelem |
|
|
|
|
Ökoiskola
Az ÖKO-nap programja
2011. szeptember 17.
Ökoiskoláknak azok az iskolák nevezhetők ahol:
Az iskola helyi tantervében és pedagógia programjában meghatározó szerep jut
a környezeti nevelésnek, a fenntarthatóság kérdéskörének.
Az "öko" szócska előtagként egyre több helyen szerepel.
Van mar ökopiac, ökoturizmus, ökogazdálkodás.
Ezekben a szószösszetételekben az "öko" szócska mindig arra utal,
hogy az tevékenységét olyan módon végzik, hogy közben a lehető legnagyobb mértékig
megpróbálják tiszteletben tartani az élővilág érdekeit, a megpróbálnak minél kisebb
károsodást okozni a az ökoszisztémának.
Az ökoiskolák tehát olyan iskolák melyek a fent leírt elvek alapján igyekeznek működni.
Az ökológusok sokszor tiltakoznak az "öko" szócska ilyen használata ellen mondván, hogy
az ökológia egy szaktudomány és ne használják mindenféle egyéb célra ennek a tudományágnak a nevét.
Egyet lehet érteni az ökológusok érveivel, de mivel a magyarországi hálózat része egy nemzetközi hálózatnak,
mely már az ökoiskola nevet használja, így nem lenne szerencsés új nevet kitalálni.
Az öko szócska további előnye az is hogy éppen úgy utalhat az ökonómia tudományára,
melyen manapság közgazdaságtant értünk, de eredeti jelentésében a minket körülvevő világra
házunk környékére utal. Az ökoiskolák filozófiája szerint az ökológiai és ökonómiai érdekek összeegyeztethetők.
Az ökoiskola: az ökológia és az ökonómia harmóniája.
|
Mitől lesz egy iskola ökoiskola?
A tanulók aktív és egyenrangú szereplői az iskolai életnek,
beleszólási joggal az őket érintő kérdésekbe.
Az iskola dolgozói (vezetőség, tanári kar, technikai személyzet) tudatában van
a fenntarthatóság kérdéskörének fontosságával és ezt a szempontot mindennapi munkája során érvényesíti.
Az iskola a szülőkkel, illetve a helyi közösséggel együttműködve részt
vesz a helyi környezeti problémák vizsgálatában, megoldásában
Az iskola működtetése a lehető legkörnyezetkímélőbb módon történik
Az iskola lehetőséget biztosít tanulói számára tanterven kívüli
tanulási formákra (erdei iskola, terepgyakorlatok, projektek).
|
Hogyan épül fel az ökoiskola-hálózat?
Az ökoiskola-hálózat, az OECD-ENSI nemzetközi projektjeként 1986-ban indult útjára.
Azóta több mint tíz országban több száz iskola lett a hálózat tagjává.
Az ökoiskola hálózat minden országban azonos elvek, módszerek alapján épül fel.
Első fázisban minden országban az ENSI helyi képviselői megkeresnek néhány olyan iskolát,
mely már előzőleg tett olyan lépéseket, melyek arról tanúskodnak, hogy az iskola erősen
elkötelezett a környezeti nevelés terén. Az ökoiskola-hálózat építésének első szakaszában
ezekkel az iskolákkal folyik intenzív munka.
A hálózatépítés első szakaszának leglényegesebb eleme, hogy az ökoiskola-hálózat alapelveit
a helyi körülményekhez igazítsák, kidolgozzák azokat a módszereket, melyek az adott országban
leginkább szolgálják az iskolák ökologizációját.
A következő fázisban a kidolgozott alapelvek, módszerek kipróbálása és finomítása történik,
tudományos kutatók és az iskolák együttműködésének eredményeként.
A hálózatépítés harmadik szakaszában a kidolgozott és kipróbált alapelvek és módszerek
alapján megpróbálnak egyre több iskolát bevonni az ökoiskola-hálózatba.
|
|